Savon Sanomat
7.4.2009


Satiiri on vaikea laji:


Yhteiskunnallisesti kantaa ottavan taiteen eturintamaan ei
ole  tunkua, sillä se on tunnetusti vaativa alue.
Vilkkainta liikehtiminen on silloin, kun yhteiskunta on
muutenkin murroksessa. Suomen taiteen raastupaan johtaneet
tapaukset sattuivat 60-luvulla; kuvataiteessa muistettavin
on Harro Koskisen sika-messias, joka toi hänelle
jumalanpilkkasyytteen.
Tabujen poistuessa ja julkisuuspelin kiihtyessä
yhteiskuntakritiikin on oltava terävää muuttuakseen
yhteiseksi kertomukseksi.
Jani Leinonen(s.1978) ja Riiko Sakkinen (s.1976) haluavat
nyt ravistaa yleisöä Vapaan Maailman ihanuudella. Heidän
kunnianosoituksensa uusliberalistiselle talouspolitiikalle,
globalisaatiolle, Maailmanpankille ja Kansainväliselle
valuuttarahastolle on esillä Amos Andersonin taidemuseossa
Helsingissä.

Käytössä vanhat keinot

Jani Leinosen taiteilijuus on ollut uran alusta
osallistuvaa. Hän perusti pari vuotta sitten tyhjään
liikehuoneistoon taidemarketin ja  virittänyt näyttelyissään
uudelleen kaupallisia, käsitteeksi muuttuneita
tuotesymboleja kuten Elovena-tyttö . Hän oli Mäntän
kuvataideviikkojen kuraattori vuonna 2007 ja edustaa Suomea
tämän vuoden Venetsian biennalessa.
Amos Andersonin taidemuseon kokonaistaideteos on tehty
satiirisen manifestin muotoon. Tällä Mundus Liber –
maailmalla on logo ja sen kirjallinen viesti ylistää
markkinataloutta ja ihmisen oikeutta elää siinä. Näyttely
rakentuu piirustuksista, installaatioista ja paikan päällä
toteutetusta sähköjohtoteoksesta.
Esikuvat löytyvät helposti. Yhteiskunnallisen,
spektaakkelimaisen pateettisen ironian mestari on entisessä
Jugoslaviassa 1986 syntynyt Neue Slowenische Kunst, jonka 
sekä hitleriläisiä että stalinistisia esikuvia hyödyntävä
taide jättää vastaanottajan kiusallisen epätietoiseksi
ironian laadusta.
Toinen idoli on amerikkalaisesta POP-taiteesta lähtöisin
oleva tapa käyttää tuotteiden ja mainosten väri -ja
muotomaailmaa .
Näyttely on huolella rakennettu ja kaikki on
museostandardien mukaisesti toteutettua. Ilmeisen hyvästä
tarkoituksesta huolimatta se ei jaksa nousta ironiseen
liitoon.
Vaikka se käyttää ilmaisussaan nykytekniikkaa kokonaisuus on
kuin neljänkymmenen vuoden takaa.
Joka tuutista tuleva nykymainonta on sekä visuaalisilta että
ajatuksellisilta keinoiltaan monipuolista, fiksua ja
vaikeasti kampitettavaa.
Leinosen ja Riikosen keinot ovat rajallisia ja katsojan
käsityskykyä aliarvioivia. Mustaa hammas-periaatteella
toteutetut mainosparodiat ovat hetken hauskoja mutta eivät
kanna kuudenkymmenen vitsin läpi vaikka avuksi otetaan
kakka-huumori ja K-18 kuvasto. En tunne puhdistuvani. En
tunne saavani edes pientä henkistä niskalenkkiä
optiomiljonääristä.

 

Omat kirjoitukset
Kunnon camp-henkeä
Menneen ajaton maalari
Dekonstruktiota, perkele!
Jean - Luc Nancy ja olemisen teatteri
Barbie-nuken myöhempi elämä
M.C.Escherin kuvat uskottelevat mahdottoman todellisuuden uskottavaksi
Huonosti käyttäytyvä patruuna
Satiiri on vaikea laji
IHMEen hyvää ITE-taidetta
Talon kuva,jonka aihe on muualla
Keskiluokan surumielinen kauneus
Uudisuvatko taidepolitiikan pelisäännöt?
Kalma-näyttely
Helene Schjerfbeck palasi lehtevien puiden varjoon
Picassoa odotellessa
Kolminkertaista naisenergiaa
Picasson vuosisata
Paul Cézanne: Sainte-Victoire
Seksiä,päiväkirjoja,lestadiolaisuutta
Kolme tapaa olla kuvataiteilija Kuopiossa
Mutkaista tietä sieltä tänne
Missä kulkee elämän ja taiteen raja?
Domus Pompeiana-tuhoutunut kaupunki herää eloon
Ammattitaiteilijan näkökulma kulttuuriyrittäjyyden kehittämiseen
Kenen suulla taiteilija saa puhua?
Tärkeää on mieleen jäävä kuva
Emännän ääni
Hetki ajatusten välillä
Kumu on Viron uuden kulttuurin merkittävin monumentti
Kuinka hiljaista voikaan olla/Kuvanveistäjä Jouni Airaksinen
Kolme mestaria pensselin varressa
Miksi kaikki rakastavat Hugoa?
Kourin keräelmä on Kiasman väärtti
Banaalin mestari
Tavallisuus pitää maailman pystyssä
Vieläkö itä on viisasten ilmansuunta?
Minun listani
Oikeutettuja korvauksia vai rosvousta?
Loukatun ihmismielen kuva
Suuren tyylin synty
Viatonten häirintää Onnelassa
Ulkoisen kauneuden ehdoton viileys
Ajan kuluessa
Ihmiselämä on taiteen subjekti




Mainintoja taiteilijasta
Julkaisut/media



KUVAGALLERIA --- etusivu | cv | artikkelit