Savon Sanomat
9.6.1999


Banaalin mestari:
Näytän teini-ikäiselle pojalleni Jan Saudekin tuotantoa
käsittelevää kirjaa. Vilkaistuaan ensimmäisen aukeaman kuvaa
hän nappaa hyllystä musiikkikasetin,jonka kannessa on sama,
alastomia pikkutyttöjä ja naista esittävä kuva.
Tämä episodi kuvaa hyvin Saudekin asemaa kuvataiteessa.
Hänen kuvansa ovat tiimari-ikoneja, joiden viesti valloittaa
massat. 
Toisaalta hänen kuviensa monikerroksisuus on vienyt hänen
kuvansa arvostetuimpiin kokoelmiin. Banaalin pinnan alla
risteilevät ihmiselon kaikki keskeiset ristiriidat
päällimmäisenä tietenkin linja maskuliini-feminiini.
Saudek katsoo naistaan miehen katseella ja osallistuu
näytelmään myös miespääosan esittäjänä. Melkein aina hän
kuitenkin joutuu sivuroolin esittäjäksi vahvemman edessä.
Tämän shown ainekset ovat arkkityyppisiä:syntymää, kuolemaa,
toivoa ja pettymystä.
Kun näyttämöolosuhteet käyvät liian kuumiksi avautuu
ateljeen ikkuna näyttämään poutapilvitaivaan tai
horisonttiin johtavan tien.
Saudek on velkaa 1800-luvun eroottisille postikorteille ja
kuvien lavastus suoraan sieltä. Pornografisen ilmiasun takaa
paljastuu kuitenkin paljon muuta. Saudek hyväksyy mallinsa
sellaisenaan, vajavaisina ja rujoinakin.
Tätä elämän raadollisuuden melodraamaa hän korostaa päälle
maalatulla värillä. Varsinkin uusimmissa teoksissa
verisuonet risteilevät köynnösten lailla ja nännit hehkuvat
ylimaallisesti ikäänkuin mallit olisivat liukenemassa
eläin-tai kasvikuntaan.
Yksi syy Saudekin kansansuosioon on varmasti groteskin
pinnan alla väreilevä epävarmuus ja pelko, joka välittyy
kaikissa kuvisssa. Saudek voittaa pelkonsa joka kerta ja
jatkaa karnevaalia urheasti kuin kerta tosensa jälkeen
pettyvä ilotyttö Fellinin elokuvassa Cabirian öitä.

Omat kirjoitukset
Kunnon camp-henkeä
Menneen ajaton maalari
Dekonstruktiota, perkele!
Jean - Luc Nancy ja olemisen teatteri
Barbie-nuken myöhempi elämä
M.C.Escherin kuvat uskottelevat mahdottoman todellisuuden uskottavaksi
Huonosti käyttäytyvä patruuna
Satiiri on vaikea laji
IHMEen hyvää ITE-taidetta
Talon kuva,jonka aihe on muualla
Keskiluokan surumielinen kauneus
Uudisuvatko taidepolitiikan pelisäännöt?
Kalma-näyttely
Helene Schjerfbeck palasi lehtevien puiden varjoon
Picassoa odotellessa
Kolminkertaista naisenergiaa
Picasson vuosisata
Paul Cézanne: Sainte-Victoire
Seksiä,päiväkirjoja,lestadiolaisuutta
Kolme tapaa olla kuvataiteilija Kuopiossa
Mutkaista tietä sieltä tänne
Missä kulkee elämän ja taiteen raja?
Domus Pompeiana-tuhoutunut kaupunki herää eloon
Ammattitaiteilijan näkökulma kulttuuriyrittäjyyden kehittämiseen
Kenen suulla taiteilija saa puhua?
Tärkeää on mieleen jäävä kuva
Emännän ääni
Hetki ajatusten välillä
Kumu on Viron uuden kulttuurin merkittävin monumentti
Kuinka hiljaista voikaan olla/Kuvanveistäjä Jouni Airaksinen
Kolme mestaria pensselin varressa
Miksi kaikki rakastavat Hugoa?
Kourin keräelmä on Kiasman väärtti
Banaalin mestari
Tavallisuus pitää maailman pystyssä
Vieläkö itä on viisasten ilmansuunta?
Minun listani
Oikeutettuja korvauksia vai rosvousta?
Loukatun ihmismielen kuva
Suuren tyylin synty
Viatonten häirintää Onnelassa
Ulkoisen kauneuden ehdoton viileys
Ajan kuluessa
Ihmiselämä on taiteen subjekti




Mainintoja taiteilijasta
Julkaisut/media



KUVAGALLERIA --- etusivu | cv | artikkelit